تبلیغات
ترنم - مطالب مهر 1393
کوتاه ترین راه رسیدن به ثروت آن است که قابلیت هایت را بشناسی و برآنها تکیه کنی.

کوتاه ترین راه برای جلوگیری از شکست احتمالی ، مشورت با کسانی است که قبلاً آن راه را رفته اند.

کوتاه ترین راه برای داشتن روانی سالم ، در نظر گرفتن زمانی برای خنده و شادی در هر روز است.

کوتاه ترین راه بری اینکه نخواهی چیزی را به خاطر بسپاری ، نگفتن دروغ است.

کوتاه ترین راه برای رسیدن به آرزوها ، واقع بین بودن است.

کوتاه ترین راه برای غیبت نکردن آن است که عیوب خود را مثل عیب دیگران ، ببینی .

کوتاه ترین راه برای داشتن جسمی سالم ، اعتدال در خوردن است ، نه زیاد و نه کم.

کوتاه ترین راه برای یافتن یک دوست ، توجه به علایق طرف مقابل است.

کوتاه ترین راه مبارزه با ترس ، روبه رو شدن با آن ترس است.

کوتاه ترین راه عشق ورزیدن ، نگاهی است خالص و بی ریا توام با عشق.

کوتاه ترین راه برای رهایی از افسردگی ، فکر کردن به چیزهای خوب است.

کوتاه ترین راه برای رسیدن به ثبات ، آن است که بر آن چه ایمان داری پافشاری کنی ، حتی اگر یک لشکر مخالف داشته باشی.

کوتاه ترین راه برای رسیدن به تکامل ، انتقاد پذیریی است.

کوتاه ترین راه برای دروغ نگفتن ، شجاع بودن است.

کوتاه ترین راه برای آینده نگری ، قناعت است.

کوتاه ترین راه برای حسرت نخوردن ، آن است که همیشه در حال زندگی کنی.

کوتاه ترین راه برای حل یک مساله ، فهمیدن درست صورت مساله است.

کوتاه ترین راه برای رسیدن به آرامش ، آن است که کمتر به چیزهایی که نداری فکر کنی.

کوتاه ترین راه برای اثبات دوستی ات به یک دوست ، آن است که شنوده خوبی باشی.

کوتاه ترین راه برای فاش نساختن راز دیگران آن است که هرگز به رازشان گوش ندهی.

کوتاه ترین راه برای تحقیر نکردن دیگران این است که فقط چند لحظه خودت را جای آنها قرار دهی.

کوتاه ترین راه برای رسیدن به قدرت واقعی ، تقویت هر چه بیشتر منطق است.

کوتاه ترین راه مقابله با دشمنان آن است که هرگز خونسردی ات را از دست ندهی.

کوتاه ترین راه غلبه بر مشکلات ، کوچک و ناچیز شمردن آنها است.

کوتاه ترین راه برای دانستن یک ارتباط سالم ، داشتن فکر و اندیشه سالم و قلب پاک است




تاریخ : سه شنبه 29 مهر 1393 | 21:49 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات
hiz داستان کوتاه هیزم شکن

روزی روزگاری یک هیزم شکن خیلی قوی برای کار سراغ یک تاجر الوار رفت تاجر او را استخدام کرد. و دستمزد خوبی برایش تعیین کرد و همچنین شرایط کاری بسیار خوب بود. بنابراین هیزم شکن ما تصمیم گرفت کارش را به نحو احسن انجام دهد، تا محبت صاحب کار خود را جلب کند…

رئیس جدید به او یک تبر داد و محل کارش را نشان داد. روز اول هیزم شکن ۱۸ درخت را قطع کرد. رئیسش به او تبریک گفت و از او خواست به همین روش به کار خود ادامه دهد.

تاجر بسیار هیجان زده بود تا ببیند روز بعد هیزم شکن چند درخت قطع می کند. اما روز بعد او توانست فقط ۱۵ درخت را بیندازد. روز بعد هیزم شکن تلاش خود را بیشتر کرد. ولی فقط ۱۰ درخت قطع کرد. هر روز با همه تلاشی که می کرد تعداد کمتر درخت می توانست قطع کند.

هیزم شکن با خود فکر کرد من باید قدرت خود را از دست داده باشم. بنابراین پیش رئیس خود رفت و از او معذرت خواهی کرد. و گفت نمی دانم چه اتفاقی افتاده است که هر روز توانایی من در قطع درختان کمتر می شود.

تاجر در جواب پاسخ داد: « آخرین باری که تبر خود را تیز کردی کی بود؟ »

هیزم شکن پاسخ داد: تیز کردن؟ من وقتی برای تیز کردن تبر نداشتم چون خیلی مشغول …

در این لحظه هیزم شکن به فکر فرو رفت و در کمال شرمندگی به اشتباه خود پی برد.

آیا شما هم تبر زندگی خود را تیز می کنید؟ آیا اطلاعات خود را به روز می کنید؟ آیا زمانی را برای اندیشیدن و بررسی آنچه انجام داده اید می گذارید؟ آیا نتایج کارهای خود را تجزیه و تحلیل می کنید؟ آیا بدنبال راهی موثرتر برای مشکلات فعلی هستید؟ یا اینکه آنقدر خود را درگیر انجام کاری کرده اید که وقتی برای این کارها ندارید.

تمامی فنون و تکنیک های مطرح شده در علم مدیریت، بر تحقق اهداف در کوتاه ترین زمان ممکن و با کم ترین هزینه تأکید دارند و در تمام آنها دو محور اصلی و اساسی قابل توجه داده شده است:

1. شناخت آفت های زمان

2. راه های مبارزه با آفات زمان

حرکت حول دو محور بالا یکی از مهم ترین ابعاد بهبود بهره وری در تمامی سطوح فردی، سازمانی و ملی است، که خوشبختی، سعادت و بهروزی هر ملتی بسته به آن است.




تاریخ : سه شنبه 29 مهر 1393 | 21:44 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات
  • در کادر قرمز صفحه 22 فارسی هشتم ، آمده است که بین واژه ها فاصله معینی وجود دارد که به آن " فاصله میان واژه ای " می گویند . رعایت نکردن فاصله مناسب بین حرف های یک کلمه یا کلمات یک جمله ، در خواندن آنها ابهام ایجاد می کندمانند مثالهای زیر.
  • به این بیت سعدی توجه کنید:
  • -         از در بخشندگی وبنده نوازی          مرغ هوا را نصیب ماهی دریا
  • مرغ هوا نصیب ماهی  دریا می شود.
  • -         از در بخشندگی و بنده نوازی         مرغ ، هوا را نصیب ، ماهی ، دریا
  • مرغ نصیب هوا می شود و ماهی نصیب دریا
  • -         از در بخشندگی و بنده نوازی         مرغ هوا را نصیب ، ماهی دریا
  • یعنی ماهی دریا نصیب مرغ دریا می گردد.
  • -         از در بخشندگی و بنده نوازی         مرغ هوا را نصیب و ماهی دریا
  • مرغ هواوماهی دریا هرکدام بهره و نصیب خود را می برند.
  • ------------------
  • عفو    لازم نیست اعدامش کنید .
  • عفو لازم نیست      اعدامش کنید .


  • تاریخ : سه شنبه 29 مهر 1393 | 21:39 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات


    تاریخ : سه شنبه 29 مهر 1393 | 21:27 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات

    تو کی نبودی که بودنت دلیل بخواهد؟

    تو کی غایب بوده ای که حضورت نشانه بخواهد؟

    تو کی پنهان بوده ای که ظهورت محتاج آیه باشد؟

    کور باد چشمی که تو را ناظر خویش نبیند!

    کور باد نگاهی که دیده بانی نگاه تو را درنیابد

    بسته باد پنجره ای که رو به آفتاب ظهور تو گشوده نشود!                                                                      

    خدایا!مرا از سیطره ی ذلت بار نفس نجات ده!

    و پیش ازآنکه خاک گور بر اندامم بنشیند از شک وشرک رهایی ام بخش.

    چگونه نا امید باشم در حالی که تو امید منی!

    چگونه سستی بگیرم ,چگونه خواری پذیرم که تو تکیه گاه منی!

    ای آنکه با کمال زیبایی و نورانیت خویش

    چنان تجلی کرده ای که عظمتت بر تمامی ما سایه افکنده است!







    تاریخ : سه شنبه 29 مهر 1393 | 21:24 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات


    تاریخ : سه شنبه 29 مهر 1393 | 21:09 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات

    پاسخ فعالیت های نوشتاری درس اول فارسی هشتم

    پاسخ سوال1

    پوزش پذیر-همه چیز-بزرگی-جز-حضور-زمین-زیبا-زود-نماز-ذهن-لحظه-وضو-تازه- نزدیک

    پاسخ سوال2

    فعل

    بن مضارع

    مصدر

    زمان

    رفت

    رو

    رفتن

    گذشته(ماضی)

    دارد

    دار

    داشتن

    حال(مضارع)

    پاسخ سوال3

    بیت هشتم:

    ردیف:نبود             قافیه:ما و زیبا

    بیت هجدهم:

    ردیف:تازه کرد      قافیه:رو و گو (دست و رو،گفت و گو)

    پاسخ سوال4

    مصراع اول اشاره دارد به داستان حضرت ابراهیم(ع)

    مصراع دوم اشاره دارد به داستان حضرت موسی (ع)

     

     



    تاریخ : سه شنبه 29 مهر 1393 | 21:07 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات

     

    1-اشکال دردستورزبان: برخی دانش آموزان در به کاربردن قواعد دستور زبان فارسی،زمانها وضمایرو... دچار مشکل هستند.

    2-بی نظمی در ترتیب قرار گرفتن کلمه مثال:مادرم می پزد غذا.

    3-عدم هماهنگی میان فعل وضمیر مورد استفاده.مثال: :من به مدرسه رفت.

    4-افزودن پسوند های نادرست به کلمه.

    5-در استفاده از علائم نمادی مانند نقطه گذاری ،ویرگول،علامت تعجب و... دچار مشکل هستند.

    6-فاقد مهارتهای لازم برای اصلاح نوشته های خود هستند. دانش آموز ایده دارد ولی نمی داند کدام مطلب را در اول ویا آخر بنویسند

    7- این قبیل دانش آموزان ،هنگام نوشتن یا برنامه ریزی ندارند ویا برنامه ریزی خیلی کمی دارند.

    8-پاراگرافهایی که می نویسند دارای سازمان بندی ضعیف است ومتن وکلمات در هم وبرهم نوشته می شود.

    9-در نوشتن یک مقاله یا انشاء در سطح کلاسی خود ناتوان هستند.

    10-در مرتب کردن کلمات وجملات در هم ریخته ناتوان هستند مثال:کتاب دارم من(بجای من کتاب دارم) دانش آموز باید در ابتدا مطلب را تعریف کند وبعد انشای آن را بنویسد.

    11-ناتوانی در به تحریر در آوردن اندیشه های خود.

    12-در نوشته های آنها اندیشه های کمی به کار می رود و خلاقیت کمتری دارند.

    13-از جملات دارای ساختار پیچیده استفاده می کنند وانواع کمی از واژه ها را در جملات خود می گنجانند.

    14-نوشته آنها دارای غلطهای املایی است.

    15-در واژگان ،پختگی ادراکی،کاربرد کلمات ، سبک وکل مهارت نوشتن ،نمره های پایین می گیرند.

    16- در انتقال افکار،نظرات وتمایلاتشان دچار مشکل هستند.

    17- عدم مطالعه کتاب داستان توسط دانش آموزان .

    18- عدم رغبت و علاقه دانش‌آموزان .

    24-عدم آموختن کلمات هم خانواده،متشابه و متضاد و افزایش لغات آنها

    25- عدم آشنایی دانش‌آموز با چگونگی شروع انشاء .

    27-عدم توانایی در ترکیب کلمات و بیان احساس فکر.

     

    راهکارها

     

    *افزایش حوزه واژگان دانش آموزان با استفاده از بازی های كلاسی .

    * تقویت مهارت جمله سازی.

    *نوشتن انشا در كلاس درس.

    * نوشتن انشا بصورت گروهی توسط دانش آموزان.

    * آموزش نقد صحیح انشا توسط معلم .

    *تهیه روزنامه دیواری،و لوحه‌های مختلف کمک مؤثری به انشاء نویسی دانش‌آموزان می‌کند.

    * نوشتن انشاء در مورد یک تصویر خاص، هم به حل مشکل انشاء نویسی کمک می کند.

    * تکمیل کرد ن داستان های نیمه تمام.

    *ارتباط دادن درس انشا با سایر دروس .

    *انشا ی شفاهی می تواند به خلاقیت کودکان کمک کند.

    *داستان سازی توسط کودکان، بطوری که هر دانش آموزان به نوبت چند جمله ی داستان را ادامه بدهند و آن را کامل کنند.

    *تشویق دانش آموزان به مطالعه و کتاب خوانی .

    *استفاده از روش بحث وگفتگو در همه دروس .

    *جهت تشویق دانش آموزان به آنان کتاب جایزه بدهیم.

    * تصاویر مناسبی انتخاب کرده ودر مورد آن در کلاس درس بحث وگفت وگو کنیم.

    * شعر را به زبان ساده بنویسد.

    * انشاء می تواند بصورت سخنرانی هم باشد وچند نفر راجع به یک موضوع بحث کنند.

    * خلاصه نویسی مطالب روشی بسیار موثر است.

     



    تاریخ : سه شنبه 29 مهر 1393 | 20:52 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات

     

    مورچه,زندگی مورچه ها,انواع مورچه

    مورچه ها به سبب فراوانی و ریز بودنشان، برای بیشتر انسان ها موجودی ناچیز و بی اهمیت هستند، ولی برای دانشمندانی که گاه به مدت بیست سال درباره زندگی آنها پژوهش علمی کرده اند، بسیار شگفت آورند. ما نیز با مطالعه یافته های اینان درباره ویژگی های این موجود کوچک، بیش از پیش به عظمت آفریدگارمان پی می بریم. برخی از این ویژگی ها از این قرار است:

    1. آینده نگری مورچه و مدیریت او بسیار جالب است: در تابستان با الهام درونی به فکر زمستان سخت است، در صورتی که چه بسا هنوز زمستانی ندیده است. دانه های غذایی را به طور مناسبی نگه داری می کند، گاه آنها را از لانه بیرون می آورد تا هوا بخورند و فاسد نشود و گاه آنها را به دو یا چند قسمت تقسیم می کند تا سبز نشوند و فاسد نگردند. حتی نوشته اند دانه گشنیز را به چهار قسمت تقسیم می کند؛ زیرا اگر کمتر از آن باشد، سبز می شود و از بین می رود.

    2. بیشتر مورچه ها سری بزرگ و اندامی کوچک دارند و نسبت به جثه خود بسیار قوی هستند، چنان که دانه ای را با چندین برابر وزن خود، به دندان می گیرند و از دیوار بالا می روند؛ کاری که برای هیچ زورمندی امکان پذیر نیست.

    3. مورچه ها در اندام کوچک خود که گاهی فقط به دو میلی متر می رسد، همه دستگاه هایی را که در یک حیوان عظیم الجثه هست، دارند.

    4. گروهی از مورچه ها کشاورزی نیز می کنند. نوعی مورچه که به «چتری» معروف است، باغچه ای در اطراف لانه خود ترتیب می دهد و در آن، قارچ های کوچک می پروراند. این گونه مورچه های کارگر برای کمک به رشد قارچ ها، قطعه های کوچکی از انواع برگ ها را جدا و با خود حمل می کنند. در این حالت، گویی مورچه ها چتری بالای سر دارند و بدین ترتیب، به آنها مورچه چتری گفته می شود.

    5. نوعی از مورچه ها «سپاهی» نامیده شده اند و مانند عشایر، از جایی به جای دیگر کوچ می کنند. آنها حشره هایی درنده هستند که حتی فیل ها نیز مراقبند سر راه آنها قرار نگیرند، وگرنه آسیب جدی می بینند. گروهی از این مورچگان که در مناطق حاره زندگی می کنند، گوشت خوارند و هرگاه دسته جمعی به جانوری حمله کنند، به زودی او را از پای درمی آورند و در مدت کوتاهی همه عضله های حیوان را می خورند و تنها اسکلتی از او به جای می گذارند.

    6. موقعیت شناسی مورچه نیز عجیب است. بنا به گفته برخی از دانشمندان، مورچه ای را میان دایره ای از آتش قرار دادند، او برای نجات خود به هر سو حرکت کرد و چون راه فراری پیدا نکرد، از میان رفت. پس از اندازه گیری نقطه ای که او در آنجا نابود شد، فهمیدند که آن مورچه درست در مرکز دایره قرار داشت؛ یعنی دورترین نقطه به آتش اطراف.

    7. مورچه ها به طور دسته جمعی زندگی می کنند. در نتیجه، هر کدام وظیفه ای خاص برعهده دارند و آن را انجام می دهند. در میان آنها، گروهی نیز به صورت نیروهای مسلح هستند که آرواره های قوی دارند و از لانه ها در برابر هجوم دشمنان پاسداری می کنند.

    پیام متن:

    آفرینش خداوند در همه چیز بی نقص و تمام عیار است؛ زیرا پروردگار جهان هر چه را که صلاح آفریدگان و سبب آسایش زندگی شان بود، به آنان بخشد و در نهاد همه آنها تدبیر چگونه زیستن را به ودیعه نهاد، گرچه آن آفریده، موجود ریز و ناچیزی همانند مورچه باشد.



    تاریخ : دوشنبه 28 مهر 1393 | 17:29 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات

    تشبیه :   مانند کردن چیزی به چیز دیگر

    مثال: مادر همانند آب ِروانی ، پاک وزلال است.

    دراین مثال ،مادر به آب روان، تشبیه (مانند) شده است.

                        هرتشبیه ازچهاررکن تشکیل شده است.

    الف) طرف اوّل تشبیه (مشبّه ): کلمه ای که به چیزی مانند می کنیم. مادر

    ب) طرف دوم تشبیه ( مشبه به ): کلمه ای که طرف اول به آن تشبیه می

    کنیم.      آب روان

    ج)طرف سوم تشبیه(وجه شبه ) :ویژگی های مشترک میان طرف اول وطرف دوم است.طرف دوم باید ان صفت را در حدّ کمال داشته باشد یا بدان معروف باشد.

    پاک وزلال بودن

    د) طرف چهارم تشبیه (ادات تشبیه) :کلمه هایی که طرف اول را به طرف دوم پیوند می دهد:( مانند ، هم چون ، هم چو، همانند، مثل ، چو ، چون ، بسان،گویی  ، همانند و .....

     

     

     



    تاریخ : دوشنبه 28 مهر 1393 | 17:19 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات

    1.        راستی را کس نمی داند که در فصل بهار        از کجا گردد پدیدار این همه نقش و نگار؟  
    راستی را: به راستی
     را در راستی را به معنی «به»    پدیدار: آشکار، پیدا، عیان

       نقش و نگار: تصاویر رنگارنگ، صورتهای متنوع 
    به راستی هیچ کس نمی
    داند که در فصل بهار، این همه نقش و نگار زیبا از کجا پیدا می شوند؟

    2.       عقل ها حیران شود، کز خاک تاریک نژند        چون برآید این همه گل های نغزِ کامکار؟
    حیران: متحیّر، متعجّب، سرگشته
                
     نژند: تیره، غمگین، اندوهگین، سرد و نمناک
    برآید: می
    روید، رشد می کند    نغز: خوب، نیکو       کامکار: خوشبخت، کامروا، دلپسند

    آرایه ها:حیران شدن عقل:تشخیص / تکرار «ک»:واج آرایی(نغمه ی حروف)
    عقل انسان شگفت زده می
    ماند که چگونه از خاک تیره ی سرد و بی روح این همه

    گل های خوب ودلپسند می روید؟

    3.چون نپرسی کاین تماثیل از کجا آمد پدید؟     چون نجویی کاین تصاویر از کجا شدآشکار؟
                    تماثیل: جمع مکسّر تمثال       تِ
    مثال: شکل و تصویر، مجسّمه
    چرا از خودت نمی
    پرسی که این همه شکل و تصویر از کجا پیدا و پدیدار می شود؟                                                                                                    4.برق از شوقِ که می خندد بدین سان قاه قاه ابر از هجرِ که می گرید بدین
    سان زار زار؟
       شوق: اشتیاق وعلاقه   بدین سان:به این گونه  // هجر: دوری  // می گرید : گریه می کند                             

    آرایه ی تضاد در :(می خندد و می گرید/ قاه قاه و زار زار)
    آرایه
    ی مراعات نظیر در:(ابر- برق / خنده گریه)

    آرایه ی انسان انگاری در: (برق قاه قاه می خندد / ابر زاز زاز می گرید)
    برق
    ِ آسمان «رعد وبرق»از اشتیاق دیدار چه کسی این گونه قهقهه می زند و ابر از غم دوری چه کسی این گونه زار گریه می کند؟

    5.کیست آن صورتگر ماهر که بی تقلیدِ غیر         این همه صورت برد بر صفحه ی هستی به کار؟
    صورتگر: نق
    ّاش//    بی تقلید غیر: بدون پیروی از دیگران  //  ماهر: زبردست، چیره دست

    صفحه ی هستی: ترکیب اضافی(اضافه ی تشبیهی) عالم هستی به صفحه ی نقاشی تشبیه شده است.
    آن نقّاش ماهری که این همه تصاویر تازه و زیبا رابدون پیروی از دیگران بر صفحه ی هستی به کار بسته است «کشیده است»، چه کسی است؟

     

     



    تاریخ : دوشنبه 28 مهر 1393 | 16:57 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات
     

    دلایل : جمع دلیل  علت ها

    خالق : خدا ، آفریننده

    بی همتا : بی مانند ، بی نظیر ،یکتا

    اسرار: جمع سرّ رازها

    پرتو :نور وروشنی

    لاله های گوش : بخش هلالی غضروفی دور گوش

    حدقه:کاسه چشم ، مردمک چشم

    دفع : راندن - متضادش جذب

    بنگر: فعل امر نگاه کن

    عظمت : بزرگی

    جثه:اندام ، پیکر

    انباشته شده : پر شده

    چونان : مانند

    برافراشته: بلند کرده

    نقش ونگار : شکل وشمایل

    خزان : پاییز

    زرّناب : طلای خالص

    فراز : بلندی متضادش فرود ، نشیب

    درهم آمیخته: مخلوط شده ، ترکیب یافته

    شکاف : سوراخ ، درز، روزنه



    تاریخ : دوشنبه 28 مهر 1393 | 16:52 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات

    1_ یادت باشد انشا همان گفتن است، اما گفتن مکتوب یعنی همان گونه که حرف می زنی می توانی بنویسی، حتی از گفتن هم آسان تر است .

    2_ با جمله های ساده شروع کن. ابتدا چند کلمه برای خود بنویس و سپس با آن ها جمله بساز مثلا هر کلمه زیر را در یک جمله به کار ببر.

    3_ حالا سعی کن با دوکلمه که اصلا به هم ربط ندارند، جمله بسازی. مثلا کلمات مداد و آسمان را در یک جمله به کار ببر.

    4_در این مرحله سعی کن با سه کلمه یا بیش تر جمله بنویسی. مثلا یخچال، مدرسه و کوهستان را در یک جمله به کار ببر.

    5_ جمله هایی با فعل های متفاوت بنویس.

    6_ اگر می خواهی جمله هایت زیبا باشند، کافی است که جلوی کلمه هایت یک کلمه << مثل>> بنویسی وسپس با آن ها جمله بنویسی. اگر این کار را انجام دهی از آرایه ادبی تشبیه استفاده کرده ای حالا جمله های زیر را ادامه بده.

    خورشید مثل .... مادر مثل...

    7_ بعضی کلمات را می توانی در دو معنای متفاوت به کارببری. مثلا کلمه ستاره را یکبار در معنای اسم دختر ویکبار به معای ستاره ای که در آسمان است در جمله به کارببر.

    8_ سعی کن هرچه به ذهنت می آید بنویسی. سپس می توانی برگردی و آن ها را ویرایش کنی .

    9_ از هر موضوع کوچک برای نوشتن استفاده کن . مثلا اتفاقی در راه مدرسه، رفتگر محله تان، کاسب محله تان و...

    10_ بعد از جمله نویسی، بند (پارگراف) نویسی را تمرین کن. هر چه می خواهی بنویسی را در یک بند بنویس. حالا در یک بند بنویس << وقتی بهار می آید چه حسی داری؟>>

    11_ برای موفقیت در هر کاری نیاز به تمرین است وبرای موفقیت در انشا نویسی هم باید تمرین کنید وتمرین کنید وتمرین. یادتان باشد هیچ نویسنده ای از مادر نویسنده به دنیا نیامده، بلکه با تمرین کردن، نویسنده شده است.

    12_ هر هفته یک داستان کوتاه بخوانید و به کلمات وجمله های آن توجه کنید. وببینید اگر شما جای نویسنده داستان بودید چه کلمات دیگری استفاده می کردید. آن ها را بنویسید.

    13_ داستان ها را خلاصه کنید. برای خلاصه کردن کافی است داستان را برای کسی تعریف کنید و آن ها را بنویسید.

    14_ برای این که خوب بنویسید باید خوب نگاه کنید وچشمان بینا داشته باشید. به اطرافتان نگاه کنید وهر چه می بینید بنویسید.

    15_ خداوند پنچ حس به ما داده است. سعی کنید از پنج حستان استفاده کنید.

    16_ اگر چند کلمه هم معنا هستند از کلمه ای که زیبا است استفاده کنید.

    17_ سعی کنید برای کلمات، صفت های متفاوت بنویسید. اگر در این کار تمرین کنید دایره واژگان ذهن شما زیاد می شود. مثلا برای انار می توان صفت های سرخ، ترش، ملس، شیرین و... را به کار برد.

    18_ از زبان اشیای اطراف خود حرف بزنید. مثلا از زبان کیفتان یا یخچال منزلتان یا تخته کلاس و... برای این کار کافی است خودتان را جای آن شی یا موضوع بگذارید.

    19_ از نوشتن موضوعات خنده دار ( طنز) غفلت نکنید. برای این کار کافی است یک لطیفه درست کنید یا این که به لطیفه هایی که شنیده اید کمی شاخ وبرگ دهید و آن ها را برای دوستتان تعریف کنید.

    20_ سعی کنید کوتاه وزیبا بنویسید. طولانی نوشتن هنر نیست، بلکه هنر در کوتاه نویسی است.



    تاریخ : یکشنبه 27 مهر 1393 | 21:10 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات

    الف) فهم وپرورش موضوع

    ب)نو آوری و ابتکار مقدمه چینی خوب استفاده از آرایه ها و حدیث و معانی آیات واشعار

    ج)ارتباط مناسب مطالب باهم 

    د) خوش خطی و تمیزی نوشته بدون خط خوردگی

    و) استفاده از نشانه های نگارشی 



    تاریخ : یکشنبه 27 مهر 1393 | 21:08 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات

    استعداد: توانایی - قابلیت     

    تحلیل:بررسی کردن جزییات یک موضوع

    پرشور: دارای عواطف تند

    واقعیت: امر واقعی

    برخی: بعضی

    مطبوعات:روزنامه هاومجلات

    رسانه ها: رادیو وتلویزیون و روزنامه

     انحراف: دورشدن ازحقیقت چیزی

    جبران : اثر اشتباه را ازبین بردن

    پاکدامنی: از گناه دوری کردن / پرهیزکار بودن

    پارسایی :پرهیزکاری

    صداقت:درستکاری - راستی

    شعور:درک وفهم 

    مایه:سبب(مایه افتخار)

    ببالد:افتخار کند

    متخصصان:کسانی که درامری تخصص وکارشناسی دارند

    اعتراف:اشتباه وخطا ی خود راپذیرفتن

    پشتوانه: پشتیبان 

    همت:  پشت کار قوی / اراده /  انگیزه غیرت:مردانگی 

    اوایل:جمع اول / اغاز هر چیزی

    هیئت: گروه /دسته /جمع 

    استحکامات:سنگرها

    برخوردار:بهره مند

    بحمدالله:خدا راشکر 

     

     

     



    تاریخ : یکشنبه 27 مهر 1393 | 21:06 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات

    طفولیت:خردسالی    

    متعب‍د :عبادت کننده                        

     دیده :چشم

    گویی:انگار                         

    مصحف:کتاب اسمانی/قران

    طایفه :گروه

    رحمة الله علیه:خداوند او را رحمت کند

    دو گانه :نماز صبح          

      به:بهتر     

     بگزارد :به جای اورد 

    در پوستین خلق افتادن کنایه از غیبت کردن است

     سربر نمی دارد :کنایه از بیدار نمی شود

    ایام :روزها                     



    تاریخ : سه شنبه 22 مهر 1393 | 21:31 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات

    یادم هست که در دوران کودکی شب ها بر می خاستم و به عبادت می پرداختم.یک شب در حضور پدرم (که رحمت خدا بر او باد)نشسته بودم وتمام شب بیدار بودم و مشغول خواندن قرآن و گروهی در اطراف ما خوابیده بودند.به پدرم گفتم : در بین این جماعت حتی یک نفر از خواب بیدار نمی شود تا نماز صبح بخواند.آنچنان در خواب غفلت و بی خبری از یاد خدا فرو رفته اند که انگار در خواب نیستند بلکه مرده اند.

    پدر گفت: فرزند عزیزم تو هم اگر می خوابیدی بهتر از آن بود که از مردم غیبت می کردی.

     

     



    تاریخ : سه شنبه 22 مهر 1393 | 21:17 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات

    یک از نام های خداوند تبارک و تعالی "نور" است همان طور که در قرآن فرموده:الله نور السموات و الارض.

    خدا نور است یعنی روشن است و روشنی بخش .

    خدا که نور است هم خود روشن است هم به غیر روشنی می بخشد..خدا نور الانوار است .هرچیزی به نور او روشن است .شما هر چه را در عالم ظاهر می بینید به اسم "نور"خدامی بینید. چون او باعث زینت و آرایش اشیاست به او نور می گویند خدابا نور خود است که قلوب مومنین را به ایمان روشن می کند.

    یکی دیگر از معانی نور "هدایت "است خدا نور است یعنی هادی است .او هر چیز را به نور خود هدایت و راهنمایی میکند.

    نور در معنای کوچ دادن و راندن و بردن است. "نور" گویند چون تاریکی را می برد.

    خداوند با نور مطلق خود شرک و شریک را از خود رانده است. به قول حکیم نظامی:

    راه تو به نور لا یــــــــــزالی             از شرک و شریک هر دو خالی

    نشان خدا هم روشنی است :هر کس که خدا او را به راه خود هدایت کند به روشنی و هدایت رسیده است. این انسان هم مظهر نور خدا می شود به طوری که اگر در راه های زندگی از لغزش و انحراف دور می شود .

    نشانه های الهی هم همان هایی است که در ظاهر می بینیم که علت ان که به چشم آمده از تجلی نور خدا بر آن هاست. اگر نور خدا براشیا نمی تابید هیچ چیز قابل رویت نبود وهمه ی اشیا مخفی بود .

     



    تاریخ : سه شنبه 22 مهر 1393 | 21:15 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات

    قصر - قصّه - الماس - خشتی - برج - عاج - بلور - پولک -  غرور

    توفنده - حضور - بی رحم - خطا - نیّت - خاطرم - دلگیر - ذهنم

    خلوت - بی ریا - گلیم - بوریا - عادت - وضو

    رعد و برق - طنین - نعره -تصویر - قصد - لحظه



    تاریخ : سه شنبه 15 مهر 1393 | 19:50 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات

     نام شعری شاعر است كه در ابیات پایانی شعر خود می آورد .

    نكته : تخلّص بیشتر در قالب شعری غزل و قصیده كاربرد دارد .

    سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز

    مرده آنست که نامش به نکویی نبرند

    حافظا در کنج فقر و خلوت شب‌های تار    تا بود وردت دعا و درس قرآن، غم مخور

     

    شهریارا بی حبیب خود نمی کردی سفر

    راه عشق است این یکی بی مونس و تنها چرا ؟


     



    تاریخ : سه شنبه 15 مهر 1393 | 19:32 | نویسنده : ناصر آقاپور | نظرات
    تعداد کل صفحات : 2 :: 1 2
    لطفا از دیگر صفحات نیز دیدن فرمایید
    .: Weblog Themes By M a h S k i n:.